Innføring i pedagogisk forskningsmetode er spesielt skrevet for studenter i pedagogikk, men er også relevant for studenter i andre fag med tilsvarende metodebruk. I tillegg vil mennesker som benytter seg av forskningslitteratur i pedagogikk og andre samfunnsfag i arbeidssammenheng, også ha utbytte av å lese boka. Et hovedmål er å bidra til en kritisk holdning ved lesing av pensumlitteratur, forskningsrapporter og annet skriftlig materiale. Boka omhandler et bredt utvalg av metoder som benyttes i pedagogisk forskning, herunder også historisk metode og statistikk. Relevante vitenskapsfilosofiske retninger blir presentert, og siste kapittel trekker fram noen viktige trekk i utviklingen i metodologisk tenkning i pedagogikkfaget de siste 50 årene. Gjennom hele boka vektlegges drøfting av pålitelighets- og gyldighetsspørsmål. Bak utgivelsen står tre ansatte ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo. Thor Arnfinn Kleven, Finn Hjardemaal og Knut Tveit har lang erfaring i å undervise i forskningsmetode på ulike nivå i pedagogikkstudiet, og har også skrevet artikler og bidratt i lærebøker innen fagfeltet.