Norske avislesere, radiolyttere og fjernsynsseere møter daglig personer i krise. Folk som så vidt har overlevd en ulykke, pårørende som har mistet sine kjære, eller mennesker som rammes av en annen type krise.
Krisejournalistikken beveger seg i spenningsfeltet mellom kravet til informasjon, ytringsfrihet og den enkeltes behov for vern og privatliv i en vanskelig situasjon. Denne type journalistikk blir stadig vanligere, i et mediebilde som dyrker frem personifisering.
Boken tar sikte på å gi større innsikt i psykologiske reaksjoner etter en krise, og viser hvordan eksponering i media kan påvirke den det gjelder, psykologisk. Den gir også større innsikt i journalistiske arbeidsmetoder i en krisesituasjon, og behandler spørsmålet fra ulike synsvinkler: journalistens, hjelpearbeiderens og offerets/pårørendes.
Journalistikk i krise gir praktiske råd til journalister og til personer som møter pressen i en krisesituasjon.