Læring og livskvalitet (Heftet)

rammer og muligheter for elever med utviklingshemming i videregående skole

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 208
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245006568
Kategori: Pedagogikk
Omtale Læring og livskvalitet
Hvordan beskriver ungdommer med lett utviklingshemning selv sin skoletid i videregående opplæring? Her forteller elevene hvordan de opplever ulike former for organisering av undervisningen, den sosiale kontakten, opplevelsen av mestring og graden av medbestemmelse. Her drøftes måten begrepet utviklingshemning blir forstått på og kan forstås på med tanke på god tilrettelegging.
Boken gir en gjennomgang av utviklingen av skoletilbudet for elever med utviklingshemning på videregående nivå, og drøfter også hvordan man kan få en best mulig spesialundervisning for elever med utviklingshemming. Målet må være at skolegangen skal gi elevene en høyest mulig grad av opplevd livskvalitet.
Joronn Sæthre er førstelektor i pedagogikk med spesialpedagogikk som fagfelt og arbeider ved Norsk Lærerakademi i Bergen.

Til toppen