Ledelse av forsyningskjeder (Heftet)

et logistikk- og markedsføringsperspektiv

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 310
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245022513
Kategori: Økonomi og ledelse og Organisasjon og ledelse
Omtale Ledelse av forsyningskjeder
Det er tette bånd mellom fagene logistikk og markedsføring, og denne boka viser hvordan disse fagområdene henger sammen og utfyller hverandre. Enkelt sagt forklarer logistikksiden den fysiske flyten av varene og hvordan varestrømmene foregår, mens markedsføringsdelen viser hvordan kjedene er bygget opp.
Ledelse av forsyningskjeder gir en bred innføring i modeller og prosedyrer for hvordan produkter flyttes, lagres og distribueres, samt i prinsippene for hvordan kjedene bør bygges opp. Begrepet forsyningskjede har sin rot i logistikkfaget. I markedsføring har en i lang tid analysert distribusjonskanaler som etter hvert i økende grad er blitt kalt markedsføringskanaler. Logistikkperspektivet konsentrerer seg om vareflyt og prosesser, mens man i markedsføring har vært mest opptatt av den institusjonelle organiseringen og styringen. Større dynamikk i markedene kombinert med kortere livssyklus for produkter gjør at forsyningskjedene raskt må tilpasse seg endringer. Økt globalisering, internasjonal konkurranse og netthandel øker kjedenes kompleksitet. Denne boka betrakter fenomenet forsyningskjeder fra forskjellige faglige innfallsvinkler. Det kan gi både større innsikt og bedre forståelse.
Førstelektor Eirill Bø og professor emeritus Geir Gripsrud er tilknyttet Handelshøyskolen BI, og professor Arne Nygaard er tilknyttet Høyskolen Kristiania.

Til toppen

Flere bøker av Eirill Bø, Geir Gripsrud og Arne Nygaard: