Lek og læring i et nevroperspektiv (Heftet)

hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 153
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215035840
Kategori: Helse- og sosialfag
Omtale Lek og læring i et nevroperspektiv
Lek i tidlig barnealder gir det beste grunnlaget for senere læring og vekst, og vi vet at leken er små barns foretrukne læringsform.

Lek er derfor et gjennomgangstema i boken, som også belyser grunnleggende betingelser for hvordan mennesker lærer, uansett alder og situasjon. Her omtales hovedtrekk i hjernens bygning og virkemåte som bidrar til en dypere forståelse av læring, og knytter dette til lekens betydning for en hjerne i utvikling.

Forfatterne går inn på forhold i skolen og samfunnet som kan redusere lærelyst og øke stress og mistrivsel, slik det er rapportert gjennom de siste 10-20 årene. Spesielt er de opptatt av at barns mulighet for lek er betydelig begrenset de senere årene, både gjennom seksårsreformen, endringer i barnehagene, skolens prioriteringer og mer voksenstyrte aktiviteter i fritiden.

Økende bruk av antidepressiva, sovemidler og ADHD-medikamenter er konkrete tegn på en økende opplevelse av mistrivsel. I siste kapittel tar de opp hvordan psykiske lidelser kan bli resultatet hvis en opplevelse av ytrestyring, hjelpeløshet og manglende mestring dominerer.

Til toppen

Andre utgaver

Flere bøker av Charlotte Lunde og Per Brodal: