Lesekultur
Hvordan styrke lesing i skolen
Tove Stjern Frønes , Ingeborg Anly , Sigrid Briseid , Marte Eek-Høgås og Marte Tovsrud Syverinsen
| Forfatter: | Kari Spjeldnæs |
| Innbinding: | Heftet |
| Utgivelsesår: | 2026 |
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
| Språk: | Bokmål |
| ISBN/EAN: | 9788202893873 |
| Kategori: | Scenekunst |
| Fag: | Journalistikk og mediefag, Språk og litteratur |
| Nivå: | Akademisk |
Lesekrise er blitt en samtidsdiagnose. Fra å være et varsko over dårligere resultater på internasjonale tester av leseferdighet i skolen, er lesekrise blitt et begrep som sammenfatter voksende uro over hva som skjer med lesing, konsentrasjon og oppmerksomhet. Studenter leser ikke pensum. Voksne skroller heller på mobilen eller ser tv-serier, framfor å sette seg til med en bok. Denne boken handler ikke om leseløft og leselystaksjoner, eller krav om flere bøker i skolen. Disse initiativene er viktige og bør følges opp, men er altså ikke temaer her. Boken handler istedet om hva lesing er, hva lesing gjør med oss, og løfter fram verdien av å lese lange tekster. Om boken ikke tilbyr en enkel løsning på lesekrisen, så beskriver den hva som går tapt, og skisserer enkle handlinger for å få oss til å bli lesere igjen.
Hvordan styrke lesing i skolen
Tove Stjern Frønes , Ingeborg Anly , Sigrid Briseid , Marte Eek-Høgås og Marte Tovsrud Syverinsen