Elev i skolen 1–7
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
| Forfatter: | Elaine Munthe , Nina Helgevold og Raymond Bjuland |
| Innbinding: | Heftet |
| Utgivelsesår: | 2026 |
| Antall sider: | 124 |
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
| Språk: | Bokmål |
| ISBN/EAN: | 9788202896010 |
| Kategori: | Pedagogikk |
| Fag: | Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse |
| Nivå: | Akademisk |
Denne boken gjør rede for en samarbeids- og læringsform som kalles «Lesson Study». Dette er en systematisk måte å lære sammen på som forutsetter at kunnskap lærere utvikler, formidles videre. Slik bidrar samarbeidsformen til profesjonsutvikling. Boken gir praktiske tips til hjelp for lærerutdanninger og skoler som ønsker å innføre Lesson Study som en sentral arbeidsmåte for skoleutvikling og profesjonsutvikling.
Boken er delt inn i fire deler som kan brukes hver for seg. Første del gir en innføring i hva Lesson Study er, og hvilke prinsipper som ligger til grunn. I den andre delen blir Lesson Study i grunnopplæring presentert mer utførlig med praktiske eksempler til støtte i eget arbeid. I del tre beskrives innføring og gjennomføring av Lesson Study i lærerutdanning. Del fire omhandler forskning og teori som er sentral bakgrunn for profesjonell læring.
Denne utgaven av boken er oppdatert med nye eksempler, ny innsikt og erfaring og ny forskning.
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
Lærerarbeid og læringsmiljø
May Britt Postholm , Peder Haug , Elaine Munthe og Rune Johan Krumsvik