Markedsføringsloven (Innbundet)

lovkommentar

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2029
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215015040
Kategori: Jus
Omtale Markedsføringsloven
Denne boken inneholder en kommentar til markedsføringsloven og dens viktigste forskrifter. Fremstillingen viser hvordan implementeringen av forskjellige EU-direktiver og nordisk lovsamarbeid har vesentlig betydning for å fastlegge lovens innhold og rammer. Boken henviser også til omfattende praksis fra Forbrukerombudet og Markedsrådet, Næringslivets Konkurranseutvalg, samt de alminnelige domstolene.


Markedsføringsloven trådte i kraft 1. juni 2009 og er en videreføring av den tidligere markedsføringsloven fra 1972.

Lovens grunnprinsipp er at all markedsføringsaktivitet skal være lojal og hederlig overfor både forbrukere og konkurrerende aktører i markedet. Loven har i praksis to hovedformål: på den ene side beskyttelse av forbrukere, bl.a. mot urimelig, villedende og aggressiv markedsføring, og på den annen side å sørge for at konkurransen næringsdrivende imellom, skjer på en lojal og etterrettelig måte.

Lovkommentaren tar sikte på å være en lett tilgjengelig håndbok som gir en praktisk oversikt over rettsområdet.

Til toppen