En sterk merkevare kan være avgjørende for kunders beslutninger, både forbrukere og bedriftskunder. Merkevarebygging fungerer som et strategisk verktøy for å skille produkter og tjenester i et konkurransepreget marked, og bidrar til å fremme kundelojalitet og tillit. Merkebygging: Utvikling, involvering og strategier er en antologi som utforsker hvordan sterke merkevarer skapes og utvikles i ulike sammenhenger – fra merkevarebygging i oppstartsbedrifter til destinasjoner, flaggskipbutikker og personlig merkevarebygging. Leserne vil få innsikt i hvordan merkevarer kan skille seg ut gjennom en tydelig identitet og verdiforslag, samt hvordan involvering av kunder og interessenter kan skape lojalitet. Temaet om hvordan virksomheter kan samskape verdi med kundene går igjen, og det legges vekt på å tenke smidig i utviklingen av markedsstrategier.
Sentrale temaer i boken er: · Utvikling av en sterk merkeidentitet · Kundelojalitet og hvordan bygge varige relasjoner · Samskaping av verdi med kunder og interessenter · Smidige metoder i markedsstrategiutvikling · Innovasjon i merkebygging · Betydningen av analyse og evaluering i merkevareprosessen
Boken inneholder både empiriske og konseptuelle studier. Forfatterne har bakgrunn fra markedsføring, innovasjon, salg, tjenestedesign, reiseliv og opplevelsesøkonomi. Med bidrag fra XX forfattere gir Merkebygging: Utvikling, involvering og strategier innsikt for både akademikere, studenter og markedsførere som ønsker å lære mer om utviklingen av effektive merkevarestrategier. Boken er redigert av Sarah Joy Lyons-Kokkin, førsteamanuensis i markedsføring, og Ingunn Elvekrok, professor i organisering, ledelse og innovasjon.