Middagen (Innbundet)

Forfatter:

Hedda Vormeland (Oversetter)

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 298
Forlag: Pax
Språk: Bokmål
Originaltittel: Het diner
Oversatt av: Vormeland, Hedda
ISBN/EAN: 9788253034126
Kategori: Krim og spenning
Omtale Middagen

I de beste familier

Sitrende spenning og nattsvart satire om hva som skjuler seg bak fasaden i denne suksessromanen fra Nederland.

I Middagen møter vi to ektepar på en bedre restaurant: Paul og Claire, Serge og Babette. Paul og Serge er brødre. Serge er en fremadstormende politiker, spådd som landets neste statsminister. Selv om Paul irriterer seg over brorens jåleri, burde likevel alt ligge til rette for en hyggelig kveld, eller i det minste et godt måltid. Men Paul vet noe. Han vet at tenåringssønnene deres har gjort noe fryktelig. Noe fryktelig de har filmet og lagt ut på internett. Skal han si noe? Hvor mye vet de andre? Og hva får et par tilsynelatende blide og greie tenåringer fra pent møblerte hjem til å gjøre noe sånt?

Ubehag og usikkerhet

Fra første side skaper Koch en roman som holder leseren hjelpeløst fast under en berg- og dalbane av overraskelser og skarpe vendinger. Fortellingen sitrer av indre spenning og ubehag mens vi ser situasjonen gjennom Pauls øyne. Under den funklende, borgerlige overflaten bobler hemmeligheter og uuttalte konflikter, mens skjevheten i forholdet mellom Paul og hans berømte politikerbror hele tiden former Pauls tolkning av det som skjer rundt ham. For dette er Pauls historie, og han er ingen nøytral forteller. Han spekulerer. Han unndrar. Han lyver. Men selv ikke fortelleren kan endre det som har skjedd, og under romanens ustoppelige fremferd mot klimaks blir det stadig vanskeligere for Paul å bevare kontrollen over situasjonen.

Satire

Koch behandler stoffet med en dødelig satirisk snert. Fest og hverdag blant middelklassen kapres med et infamt blikk for avslørende detaljer, og det kompliserte sosiale spillet rundt middagsbordet håndteres med perfekt gehør. Gjennom antydninger og tilbakeblikk utvikler romanen seg etter hvert til en galgenhumoristisk studie av den moderne foreldrerollen, et frydefullt, men skremmende gjenkjennelig vrengebilde.

Til Hollywood

Middagen har gitt Herman Koch et solid internasjonalt gjennombrudd, og er for tiden under utgivelse i 12 land. Romanen har høstet priser og glitrende kritikker, men den har også skapt debatt – Koch har nemlig tatt utgangspunkt i en sann historie, noe som bare øker romanens slagkraft ytterligere. Filmrettighetene er solgt til Hollywood, og det er lett å se for seg en virkelig god film hvis prosjektet havner i rette hender. På forskudd kan man likevel trygt fastslå at boken er bedre.

Til toppen

Andre utgaver

Middagen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2011
Utdrag

Selvfølgelig var de ikke kommet ennå.
Uten å avsløre for mye om beliggenheten kan jeg si at restauranten på gatesiden er skjult bak noen trær. Vi var nå en halvtime for sent ute, og mens vi gikk mot inngangen på grusgangen som var opplyst av elektriske fakler på begge sider, snakket min kone og jeg om muligheten for at det for én gangs skyld ikke skulle være Lohmans, men vi som kom sist.
«Vil du vedde?» sa jeg.
«Hvorfor vedde?» sa Claire. «De er uansett ikke kommet.»
Ei jente i svart T-skjorte og svart forkle som rakk henne til anklene, tok imot jakkene våre. Ei annen jente i identisk antrekk studerte en bok med bordbestillinger som lå oppslått på en hovmesterpult.
Jeg så at det bare var skuespill da hun lot som om hun ikke kjente navnet Lohman, og dårlig skuespill var det også.
«Herr Lohman, sa du?» Hun hevet øyenbrynet og anstrengte seg ikke for å skjule sin skuffelse over at det ikke var Serge Lohman i egen person hun hadde foran seg, men to mennesker med ansikter som ikke sa henne det aller minste.
Jeg hadde kunnet hjelpe henne ved å si at Serge Lohman var underveis, men jeg gjorde det ikke.
Hovmesterpulten med bestillingsboken ble belyst ovenfra av en smal, kopperfarget leselampe: art deco, eller noe annet som nettopp var kommet på eller gått av moten igjen. Jenta hadde håret, som var akkurat like svart som T-skjorta og forkleet, svært stramt trukket bakover og festet i en tynn hestehale på bakhodet, som om det var tilpasset restaurantens interiør. Også jenta som hadde tatt imot jakkene våre, hadde håret i en slik stram hestehale. Kanskje var det i tråd med et eller annet reglement, tenkte jeg ved meg selv, et reglement av hygienegrunner, akkurat som munnbind i operasjonssaler. Denne restauranten roste seg jo tross alt av at alle ingrediensene var «usprøytede» – kjøttet kom riktignok fremdeles fra dyr, men fra dyr som hadde hatt «et godt liv».
Over det stramme svarte håret kastet jeg et flyktig blikk på selve restauranten, eller i hvert fall på de to eller tre bordene som det var mulig å skjelne herfra. Til venstre ved inngangen var «det åpne kjøkkenet». Det så ut til at det akkurat da ble flambert et eller annet, noe som foregikk med den uunngåelige oppvisningen av blå røyk og høye flammetunger.
Igjen hadde jeg ikke lyst, min uvilje mot kvelden som lå foran oss var etter hvert blitt nesten fysisk – en lett kvalme, klamme fingre og en begynnende hodepine bak det venstre øyet – men akkurat litt for lite til å bli syk eller miste bevisstheten der og da.
Jeg forestilte meg hvordan jentene i de svarte forklærne ville ha reagert på gjester som gikk i gulvet allerede før de hadde passert hovmesterpulten: om de i all hast ville prøvd å stue meg vekk i garderoben, ut av gjestenes synsfelt i alle fall. Sannsynligvis ville de latt meg ta plass på en krakk bak jakkene. Høflig, men bestemt ville de ha spurt om de kanskje kunne ringe etter en drosje. Vekk! Vekk med den mannen! – hvor deilig ville det ikke ha vært å la Serge steke i sitt eget fett, hvilken lettelse ville det ikke ha vært å kunne gi kvelden et annet innhold.
Jeg grublet over de forskjellige mulighetene. Vi kunne gå tilbake til kafeen og bestille en tallerken mat for vanlige folk, dagens rett var spareribs med pommes frites, hadde jeg sett at det sto med kritt på en tavle. «Spareribs med pommes frites 11,50» – sannsynligvis mindre enn en tiendedel av det beløpet per person som vi snart skulle kaste ut av vinduet her.
En annen mulighet var strake veien hjem, i høyden med en omvei innom videosjappa for å ta med en dvd, for deretter å ligge på den brede dobbeltsengen og se den på tv-en på soverommet, et glass vin, kjeks, et par oster til (enda en liten omvei innom den kveldsåpne butikken), så ville kveldens ideelle innhold være komplett.
Jeg ville ofre meg fullstendig, det lovet jeg i tankene, jeg skulle la Claire velge film, enda det bombesikkert ville bli et kostymedrama. Stolthet og fordom, Et rom med utsikt eller et eller annet Mord på Orientekspressen-aktig. Ja, det kunne jeg gjøre, tenkte jeg ved meg selv, jeg kunne bli syk, og deretter kunne vi gå hjem. Men i stedet sa jeg: «Serge Lohman, bordet på hagesiden.»
Jenta løftet blikket fra boken og så på meg.
«Men du er ikke herr Lohman», sa hun og så på meg uten å blunke.
På det tidspunktet forbannet jeg alt: restauranten, jentene med de svarte forklærne, den allerede på forhånd ødelagte kvelden – men framfor alt forbannet jeg Serge, denne middagsavtalen som det tross alt var han som hadde vært mest oppsatt på, en middagsavtale som han ikke hadde høflighet nok til overs for til at han kom presis. Akkurat som han aldri kom presis, også i møtelokalene ute på landet satt folk alltid og ventet, den travelt opptatte Serge Lohman var sikkert blitt forsinket, møtet i det foregående lokalet hadde vart lenger enn planlagt og nå satt han i kø et eller annet sted, han kjørte ikke selv, nei, å kjøre bil var bortkastet tid for en med Serges talenter, det var det en sjåfør som tok seg av, slik at han selv kunne bruke sin kostbare tid til å lese gjennom viktige dokumenter.
«Jo visst», sa jeg. «Navnet er Lohman.»
Jeg så rett på jenta, jenta som denne gangen faktisk hadde blunket, og åpnet munnen for neste setning. Øyeblikket var kommet da jeg skulle hale inn seieren, men det var en seier som smakte som nederlag.
«Jeg er hans bror», sa jeg.

Til toppen

Om forfatter Herman Koch

Herman Koch er forfatter, skuespiller, skribent og tv-produsent. Han debuterte som forfatter allerede i 1985 og har skrevet flere bøker som tar opp vanskelige og gjenkjennelige dilemmaer på en fascinerende og velskrevet måte.

«Måltidet blir i sannhet uhyggelig, ikke helt ulikt det som finner sted i den danske filmen Festen. Mens det spises, rulles fortida opp med nådeløs kraft.» Fredrik Wandrup, Dagbladet

«Herman Kochs oppslukende roman tar samfunnet av i dag på kornet, et samfunn preget av fremmedgjøring og individualisme, der evne til innlevelse og medfølelse med andre mennesker langt på vei er ofret på materialismens alter. Eller på grunn av ren og skjær ondskap. [...] Boka griper meg om hjerterota nesten fra første side fordi den så enkelt og liketil beskriver foreldrenes kjærlighet til eget avkom, samtidig som hovedpersonens stemme forteller om et indre liv som viser seg å være stadig mer sykt og ubehagelig å bli kjent med. [...] Kochs svarte humor og observasjoner av menneskets selvopptatthet og forfengelighet er kostelig lesning, det er enkelte ganger bare å skratte høyt. Men latteren blir også sittende i halsen siden hendelsene er så ekstreme og tragiske, og stadig mer overraskende.» Kjetil Skotte, Oppland Arbeiderblad (terningkast fem)

«En original roman er det uansett blitt – og kanskje viktigere: En tekst som man med hell kan diskutere med gode venner – eller fiender – over en bedre restaurantmiddag. Drikk i så fall med måte. Boken kan fremkalle sterke strømninger, både i deg selv og i hun som sitter på den andre siden av bordet.» Ingvar Ambjørnsen, VG

«Pax Forlag har valgt å kalle den en psykologisk thriller, men romanen er i virkeligheten en av disse sjeldenhetene som unndrar seg sjangerbetegnelser. Den forkler viktige sosiale og politiske diagnoser som drivende underholdning.» Torgrim Eggen, Dagens Næringsliv

«Boka lanseres i mange land nå våren 2011, og den kommer til å få lesere. Fordi den er ytterst leseverdig, men mest fordi den griper tak i både personlige dilemmaer og viktige samfunnstrømninger. I innpakning kan den fremstå som en feelgood-roman, men det er svært langt fra sannheten. Boka pirker ikke bare i fasaden, den går i strupen på romanfigurene – og leseren.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

«En glimrende roman. [...] På elegant vis lar Koch leseren følge Pauls tanker under middagen idet han beveger seg lenger og lenger ut mot kanten i denne velkomponerte romanen» Berlingske Tidende

«En makaber og velskrevet roman – som leser morer man seg kostelig.» Ekstra Bladet

«En skjellsettende bok [...] klok og viktig. Den er en fantastisk morsom 'ruske opp i-bok' som det nok er mer bruk for enn vi ønsker å tenke. Jeg håper flere av Herman Kochs bøker blir oversatt. Det ville vært en fornøyelse.» Nordjyske

«Middagen er storartet komponert – fra start til slutt» Het Parool

«Plottet er mesterlig oppbygd.» - Trouw

«Et restaurantbesøk blir aldri det samme igjen etter at man har lest denne underholdende romanen» De Volkskrant

«Herman Koch er en enestående forfatter» Vrij Nederland

Til toppen