Når musikken gir mening (Heftet)

Kommunikasjon om kvalitet i skolekonserter

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 319
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202635657
Kategori: Pedagogikk
Fag: Estetiske fag
Nivå: Akademisk
Omtale Når musikken gir mening

Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.

Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. I denne boka forsøker forfatteren å bygge bro mellom generelle honnørord om kvalitet og ordløse kvalitetserfaringer i DKS. Hun utforsker samarbeidspartenes kommunikasjon om kvalitet med utgangspunkt i spesifikke skolekonsertsituasjoner. Målet er å tydeliggjøre konflikt- og konsensuslinjene i debattene og gi innspill til partenes samarbeid i praksisfeltet. Viktige funn i studien er at elevene med sine mangfoldige kvalitetsoppfatninger utfordrer konfliktlinjene i de voksne deltakernes debatt, og at barnetrinns-elever kan ha helt andre oppfatninger enn det som er referert i tidligere DKS- og skolekonsertstudier.

Sentrale temaer i boka er subjektivitet og objektivitet i DKS-bedømming, taus kvalitet og uttalte kriterier, konflikt og konsensus i DKS-debattene og kunstkompetente barn.

Til toppen