Ny pedagogikk i praksis (Heftet)

en studie av demonstrasjonsskolene 2002-2004

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2005
Antall sider: 123
Forlag: Tapir akademisk forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788251920612
Kategori: Pedagogikk
Omtale Ny pedagogikk i praksis
Hierarkiet i skolen kan erstattes med en flatere struktur. Ved å innføre indirekte kontrollformer og gi elevene økt valgfrihet, øker motivasjonen i skolearbeidet. Fleksitid, studietid og samarbeid gir bedre trivsel både for elever og lærere. Ny pedagogikk i praksis er basert på en studie av utviklingsarbeider, ledelse og kultur i 22 demonstrasjonsskoler. Demonstrasjonsskolene er grunnskoler og videregående skoler som utnevnes av Utdannings- og forskningsdepartementet for å vise frem sin gode praksis når det gjelder ny organisering av undervisningen, tilpasset opplæring, samarbeid mellom lærere og elever og alternative vurderingsordninger. Verken gamle lokaler eller svak økonomi ser ut til å hindre nybrottsarbeid. Boka viser hvordan rektorer tilrettelegger for lærernes lokale utviklingsarbeider, og hvordan både lærere og ledere tar initiativer til prosjekter. Demonstrasjonsskolene kan betegnes som lærende skoler. Det er høyt under taket og utbredt samarbeid mellom lærere og ledere. Basil Bernsteins teori om utdanningskoder er anvendt som analyseverktøy. Forfatteren gir en kort innføring i teorien om makt og kontroll i pedagogikken. Rita Riksaasen er dr.polit. i sosiologi og arbeider som førsteamanuensis i pedagogikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hun har mange års erfaring som forsker og lærer i lærerutdanningen.

Til toppen