Nye stemmer i norsk utdanningshistorie (Heftet)

Fra 1800-tallets nasjonalisme til vår tids usamtidige utdanningsreformer

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Antall sider: 206
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202885373
Kategori: Pedagogikk
Fag: Historie
Nivå: Akademisk
Omtale Nye stemmer i norsk utdanningshistorie

Internasjonalt har det utdanningshistoriske feltet endret seg og vokst de siste tiårene. I samme periode har skole- og pedagogisk idéhistorie i Norge mistet sin tradisjonelle posisjon innen pedagogikk og lærerutdanning. De siste årene har derimot utdanningshistoriske tema blitt løftet innen samfunnsvitenskap, humaniora og ulike skolefag. De ni artiklene i denne antologien gir eksempler fra dagens utdanningshistoriske perspektiv og forskning. Som samlet verk viser dette feltets dybde, bredde og relevans for skole og samfunn.

Bokens ni artikler bygger på foredrag fra den første norske utdanningshistoriske konferansen arrangert i april 2023. I Drammen møttes drøyt 70 norske og skandinaviske forskere med utdanningshistorie som felles interesse og fokus. Konferansen ble arrangert av ”Nettverk for norsk utdanningshistorie”, dannet i 2022 etter nordisk og særlig svensk inspirasjon. Nettverk for norsk utdanningshistorie, den første konferansen og dette verket befester og gir løfte om en ny norsk utdanningshistorie. Vi setter punktum for den første konferansen og ser fram til neste i Bergen 2026.

Artiklene viser hvordan skole og utdanning historisk speiler samfunnet og utvikling over tid. Vi får innblikk i koblinger mellom reformpedagogikk og demokratisering, mellom en tids samfunns- og borgerideal og skolefagenes innhold. Lenge påvirket nasjonsbygging og nasjonal identitet lærebøker, slik læremidler i kunnskapsløftenes tid preges av menneskerettigheter og demokrati. Vi ser også hvordan velferdsstatens politiske og pedagogiske prosjekt legitimerte psykologisk sortering og kategorisering av barn, og dveler ved forhold mellom bevaringspolitikk, kildetilgang og kunnskapshistorie. Over tid har ulike ambisjoner, vitensfelt og kunnskapssyn slått inn og preget elevens og skolens verden. Artiklene viser hvordan norsk pedagogikk, skole og utdanningsfelt samtidig er preget av særnasjonal tradisjon og internasjonale ideer fram mot vår tids «usamtidighet». Kunnskap om de historiske linjene er nødvendig for å gi morgendagen retning. Skole og utdanning er i sin natur framtidsrettet. Utdanningshistorie gir pedagogisk kart og kompass.

Til toppen