Fullført og bestått
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet
| Forfatter: | Ruth Jensen | 
| Innbinding: | Heftet | 
| Utgivelsesår: | 2018 | 
| Antall sider: | 176 | 
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk | 
| Språk: | Bokmål | 
| ISBN/EAN: | 9788202482480 | 
| Kategori: | Pedagogikk | 
| Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse | 
| Nivå: | Akademisk | 
Profesjonelt arbeid i skolen innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner. Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men medfører også utfordringer for de involverte. I denne boka tematiseres arbeid i team der deltakere fra ulike profesjoner arbeider med skoleforbedring.
Boka presenterer internasjonal forskning og empiriske analyser og resultater fra to forskningsprosjekter, samt metodologiske tilnærminger i prosjektene. Den gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Kulturhistorisk aktivitetsteori gir det teoretiske rammeverket for analyser av samtaler i prosjektteam. Analysene viser hvordan arbeidet blir innovativt, og hvordan det kan gi avtrykk i skolers praksis. I tillegg tematiserer boka hvordan redskaper tas i bruk, hvordan arbeidsfordeling tar form, og hvordan ledelse konstitueres og utøves.
Boka henvender seg til alle som er interessert i profesjonelt arbeid i grensesoner og i skoleforbedring som forskningsfelt. Den vil være spesielt aktuell for forskere ved universiteter og høyskoler, men også for studenter og ansatte i skolen.
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet