Omtale
Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet
Denne boken er tilgjengelig i en gratis åpen tilgang-utgave på cdforskning.no.
Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet bidrar med kunnskap om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner og skoler kan samarbeide om å utvikle lærerutdanningsskoler samt styrke lærerutdanningens praksisforankring og profesjonsrelevans.
Antologiens 16 kapitler er basert på et omfattende aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). Kapitlene handler om teoretiske og metodologiske perspektiver på profesjonsrelevant lærerutdanning, og om resultater fra en rekke delprosjekter som inngår i LUSY-prosjektet.
Læreres erfarte utviklingsbehov var utgangspunkt for et likeverdig samarbeid mellom lærere og lærerutdannere om ulike utdanningsaktiviteter og om utviklings- og forskningsprosjekter. Didaktikk, kollegaveiledning, organisasjonslæring og aksjonsforskning utgjorde et hovedinnhold i samarbeidet. Antologien viser hvordan integrasjon av lærerarbeid, utdanning, skoleutvikling og forskning kan bidra til å utvikle profesjonell lærerkompetanse.
Målgrupper er lærerutdannere, praksislærere, lærere, lærerstudenter og ledere i utdanningsinstitusjoner.