Servosystemer med permanentmagnet synkronmotor (Heftet)

bruk av dq-akseteori

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2002
Antall sider: 121
Forlag: Tapir akademisk forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788251918060
Kategori: Teknologi, transport og landbruk
Omtale Servosystemer med permanentmagnet synkronmotor
Boken inneholder en komplett teoretisk beskrivelse av hvordan man benytter PMSM i stasjonære og dynamiske motordrifter. I tillegg har den mange praktiske vinklinger på konkrete problemstillinger. Kapittel 2 tar for seg den grunnleggende teorien rundt matematisk modellering og dynamisk oppførsel av PMSM. Som vi skal se er det viktig å ha en god modell av motoren. Kapittel 3 ser på anvendelser av PMSM i stasjonære driftstilfeller, dvs. motordrifter med konstante spenningspådrag som igjen gir konstante hastigheter. Typiske applikasjoner for slike systemer er pumper, vifter etc. Vi skal blant annet se på hvordan momentkarakteristikken til motoren utledes. I kapittel 4 ser vi på bruken av PMSM i hastighets- og posisjonsregulerte systemer. Det blir utarbeidet generelle regulatorparametre for både strøm-, hastighets- og posisjonsregulatorer. Det finnes flere måter å kommutere trefasemotorer på. Denne boken tar for seg bruken av sinuskommutering, men forklarer også andre måter å kommutere på. Etter å ha sett på selve reguleringssystemet skal vi i kapittel 5 se på måleserier fra et konkret servosystem og simuleringsresultater for dette og andre systemer. Foruten elektronikken som benyttes vil som regel store deler av et servosystem implementeres på en prosessor (CPU) i form av et dataprogram. Kapittel 6 tar for seg en del av de funksjonene som må programmeres og viser eksempler på konkrete implementasjoner, som f.eks regulatorer og transformasjoner. Alle kodeeksemplene er skrevet i programmeringsspråket C. Kapittel 7 gir en liste med referanser til litteratur som er benyttet som støtte ved skriving av denne boken. I tillegg inneholder boken eksempler som viser anvendelser av teorien. Forfatter: Boken er skrevet av sivilingeniør Roger Berntsen.

Til toppen