Varsleren (Innbundet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 268
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202308469
Kategori: Krim og spenning og Krim og mysterier
Omtale Varsleren

Helvete begynner nå!

VARSLEREN byr på alt når det gjelder følelser: skrekk, gru, rørelse, spenning, undring og latter. Karin Fossum er trygg i sitt univers, det er som å lese en kavalkade over tidligere gode Sejer-romaner.

Persongalleriet er litterære slektninger av personer vi kjenner fra andre Sejer-romaner, noen skrudde og rare, andre sympatiske hverdagsmennesker og noen utrolig skarpe og sjarmerende. De fleste lever gode liv, mens den ensomme, spinkle 17-årige Johnny lever i et lite helvete sammen med en sterkt alkoholisert mor som håner og kritiserer ham hver gang hun har et edru øyeblikk. Men også i Johnnys liv finnes det noen som bryr seg; en gammel, blind og ufør morfar som Johnny besøker daglig og steller godt for. Til gjengjeld får han omtanke og hardt tiltrengte penger.

Romanen starter hjemme hos det lykkelige og vellykkede unge paret Lily og Karsten. I vognen utenfor huset sover lille Margrete på noen måneder. Idyllen blir brått brutt når de finner babyen og vogna full av blod. Rett før denne hendelsen har det vært bilde av lille Margrete i lokalavisen, kåret som dagens solstråle, tatt av en stolt pappa. Sejer og Skarre tar saken, og samme kveld ringer det på døren hjemme hos Sejer. Utenfor på matten ligger det et postkort med bilde av en jerv, og bakpå står det: Helvete begynner nå!       


ADVARSEL:
Dette er ingen virkelighetsfjern underholdningskrim!

Lille Margrete har sovet i vognen under lønnetreet i flere timer. Når Lily kommer for å hente babyen, går hun rett i bakken: Ungen er badet i blod. I panikk kjører Lily og Karsten til sykehuset. Men datteren er uskadd. Blodet var ikke hennes.

Mediene og lokalsamfunnet er rystet. Hva slags menneske er det som kan finne på en så makaber spøk? Overbetjent Konrad Sejer får snart en anelse. På dørmatten finner han et anonymt postkort: Helvete begynner nå!
   For en krim! I sitt mesterskap hever Karin Fossum seg som vanlig elegant over sjangerens tradisjonelle krav: ikke noe klassisk, innledende drap her. Det trenger ikke Karin Fossum for å skrive en av sine mest besettende romaner noensinne. Isteden blir vi i Varsleren vitne til et anslag som skal ligne på et drap. ”Men må den som har gjort det i fengsel, da?” spør guttungene som Sejer snakker med utenfor huset til Lily og Karsten. ”Det med babyen var jo bare en tulleting. Det skjedde jo ikke noe?” Jovisst skjedde det noe. ”Jeg ser på det som et ran,” sier Sejer til guttene. ”Foreldrene har blitt frarøvet tryggheten sin.”
  
En ny grusom spøk
Lily er vettskremt, og Karsten er maktesløs. Og rasende. Nå slipper de ikke datteren av syne. For Lily og Karsten kan livet aldri bli det samme igjen.
   Helvete er begynt. Avsenderen av postkortet mener tydeligvis alvor. Snart blir en annen person rammet av en ny, grusom spøk. Ikke like blodig, men også den er en påminnelse om død. Så kommer turen til en tredje person. Så enda en.  Hvem? Hvorfor? Lokalsamfunnet er i ferd med å gå av hengslene.

Den krypende angsten
Dere som leser kriminalromaner som behagelig virkelighetsfjern underholdning, er herved advart. Fossums romanunivers er til forveksling likt virkeligheten. Et lite norsk lokalsamfunn, befolket av ganske alminnelige mennesker i alle livsfaser.
   Med kjappe og presise streker tegner hun en rekke storartede psykologiske portretter – persongalleriet er denne gangen uvanlig stort til Fossum å være. Ingen særinger med underlige tilbøyeligheter, og de har ikke noen forbrytelser å skjule. Det kunne gjerne være naboen din. Noen andre du kjenner. Eller deg selv. Man skal være usedvanlig hardhudet for ikke å kjenne panikken og raseriet hos dem som blir rammet av denne skrekkelige formen for spøk – og den påfølgende krypende angsten som setter seg som en tagg i sinnet.

Den store syndebukken
Heller ikke Sejer er upåvirket. Den forbaskede svimmelheten som stadig plager ham, gjør ikke saken bedre. Men han har en jobb å gjøre. Forstår gjerningsmannen egentlig konsekvensene av det han holder på med? Sejer tviler på det. Og snart er det bare Sejer og Skarre som holder hodet kaldt. Varsleren er ikke bare en intens studie i hva sjokkerende opplevelser kan gjøre
med enkeltmennesker, den gir også et nifst innblikk i hvordan frykten kan destabilisere et helt lokalsamfunn. Den ukjente gjerningsmannen er i ferd med å bli den store syndebukken. Mediene følger opp, gir ham kallenavn. Skjer det noe mer forferdelig nå, ja, da er det vår mann som har skylden. Uten tvil.
   Så skjer akkurat det. Noe helt forferdelig. Ingen tvil. Helvete har gjort sitt inntog i det lille lokalsamfunnet.

Av Tove Valmot

Til toppen

Andre utgaver

Varsleren
Bokmål Nedlastbar lydbok 2010
Varsleren
Bokmål Ebok 2010
Varsleren
Bokmål Heftet 2018

Flere bøker av Karin Fossum:

Utdrag

Sejer ble stående i mørket og lytte. Hun syntes han hørte en fjern dur. Det kunne være heisen, tenkte han, men det var jo så sent, og ikke mye trafikk i blokka på denne tiden rundt midnatt. Så kom han på at Elna tvers over gangen ofte jobbet om kvelden. Hun vasket inne på Aker Brygge, og hadde lange, harde dager. Han gikk inn på soverommet, åpnet sin hvite skjorte i halsen. Nettopp da ringte det på døra. Frank var oppe på et blunk, han jóg over gulvet og ut i gangen, satte seg foran døra og pistret, inntok straks rollen som grensevakt. Sejer tenkte umiddelbart på datteren Ingrid, og på Matteus, om noe hadde hendt, noe som gjorde at de trengte ham. Men de ville ha ringt. Han nølte i et par sekunder. Men det falt ham ikke inn å la være å åpne, for noen ville ham noe, og han ville gjerne stå til tjeneste, for slik var han anlagt. Det sto ingen utenfor. Det var bare den tomme gangen med grå vegger av stein, et brannskap som inneholdt en øks, og et rekkverk av smijern. Han hørte at heisen beveget seg nedover igjen, han fulgte det oransje lyset med øynene. Da så han at noe lå på dørmatta hans. Det var en liten, grå konvolutt. Han snappet den til seg og gikk inn igjen, løp øyeblikkelig til stuevinduet, sto der og ventet. Etter cirka et minutt så han en skikkelse løpe over parkeringsplassen. Ung, tenkte han, og veldig rask. Definitivt en mann. Spinkelt bygget. Under førti, antagelig under tretti. Skikkelsen forsvant innover på gangveien og ble borte i mørket. Sejer var helt sikker på at det var den løpende mannen som hadde lagt en melding på dørmatten hans. Han gikk ut på kjøkkenet og tente lyset. Studerte konvolutten. Den var av resirkulert papir, C 5, uten navn. Han trakk kjøkkenskuffen ut, plukket opp en skarp kniv og åpnet den. Inni lå det et kort med et bilde av et dyr. Et brunsvart dyr med stor busket hale. Han holdt kortet svært forsiktig, snudde det og leste på baksiden.
   ”Norske rovdyr. Jerv. Fotograf Gøran Jansson.”
   Deretter leste han den korte meldingen.
   Helvete begynner nå.
   Han kikket ned på hunden Frank, den hadde fulgt ham som en skygge.
   ”En jerv,” sa han. Det var greier.
   Han slukket lyset i kjøkkenet. Hunden tasset ut på soverommet igjen og falt til ro ved siden av sengen. Sejer plasserte kortet opp mot lampen på nattbordet.
   Han ble liggende våken en god stund og stirret på jerven.
   Ansiktet mitt på skjermen, tenkte han, i tre kanaler.
   Navnet mitt nede til venstre.
   Ingen sak å spore meg opp.
   Jeg står i katalogen.
   Omsider slukket han lyset. Han tenkte på barnet Margrete, og på alt som hadde hendt, og som kanskje skulle komme til å hende.
   Helvete begynner nå.

Til toppen

Om forfatter Karin Fossum

Karin Fossum (f. 1954) debuterte i 1974 med diktsamlingen Kanskje i morgen, som hun fikk Vesaas’ debutantpris for. Hun har gitt ut bøker i de fleste sjangre, men er kanskje mest kjent for krimserien med Konrad Sejer. Hun har mottatt en rekke høythengende priser, nå sist LA Times Book Award for romanen Elskede Poona.

Karin Fossum intervjuet av Tove Valmot

Det er menneskene som interesserer meg

”Plot og intrige? Nei, det har jeg ikke talent for. Jeg skriver for å bevege folk. Det er mitt prosjekt.
Jeg kan nok la meg fascinere av en flott intrige i en kriminalroman, men en intrige kan ikke berøre folk,” sier Karin Fossum. ”Det er en menneskelig historie bak hver eneste handling, og det er menneskene som opptar meg. Jeg er nok en emosjonell leser selv. Romaner som bare er et spill, er ikke noe for meg. Jeg orker ikke leke. Jeg synes ikke jeg har råd til å lese litteratur som er slutt idet jeg klapper sammen boka.”
   Det angivelige manglende talentet for gode plot er nok hennes store leserskare helt uenig i. Få kriminalforfattere viser samme evne som Karin Fossum til å fornye seg fra bok til bok. Mens fjorårets bok, Den onde viljen, var et intenst kammerspill om skyld, samvittighet og soning, er Varsleren rene kollektivromanen der hun utforsker hva forbrytelsene gjør med dem som blir rammet og med menneskene rundt dem.
   Men Karin Fossum insisterer likevel på at intrigen er underordnet. ”Selve fortellingen skriver jeg på et par måneder. Resten av året bruker jeg på å skru personene på plass. Språket skal sitte, alt skal stemme. Jeg går svært mange runder med dem. I Varsleren blir personene utsatt for svært sjokkerende opplevelser. De blir aldri de samme igjen etterpå. Det interesserer meg. De er blitt fratatt sin trygghet.”

Falsk trygghet?
”Så all trygghet er falsk trygghet, slik en av kvinnene i romanen hevder?”
   ”Personlig er jeg nok på linje med henne, ja. Men folk er forskjellige. Mange tenker aldri på at noe kan ramme dem – jeg har det motsatt og spør meg selv – hvorfor skal akkurat jeg slippe unna? Hvorfor skal det ikke skje noe med meg?” sier Karin Fossum, og fortsetter ”men en viss grad av trygghet er vi avhengige av. Vi er klar over at vi har en sårbarhet, kanskje først og fremst når det gjelder egne barn.”
   ”Sejer hevder at det er vanskelig å leve livet uten trygghet. Men selv hos den stødige overbetjenten sporer vi en slags uro i denne romanen?”
   ”Jeg har jo valgt å skrive om en politioverbetjent som eldes med bøkene. Han har alltid hatt en så flott fysikk, nå merker han at det endrer seg. Denne gangen ville jeg vise noen av Sejers svakheter. Hans lett pysete side. Men Sejer er også så ressurssterk. Han har opplevd mye – du kan ikke jobbe så lenge i politiet uten å oppnå en forståelse av menneskesinnet. Derfor er han også litt svak for mennesker som har kommet dårlig ut. Han innser at gjerningsmannen er en person som selv har manglet trygghet – og at han derfor prøver å ta tryggheten fra andre.
 
Sterke følelser

”Jeg pleier å si at Varsleren handler om døden. Det gjør vel alle kriminalromaner, mente én. Nei, de gjør ikke det – de fleste handler om drap. Det er noe helt annet.”
   ”Men gjerningsmannen ønsker åpenbart ikke at noen skal dø?”
”Romanpersonene får en ubehagelig påminnelse om døden. Det vipper dem så totalt ut av deres vanlige roller at de blir hjelpeløse. Det sier noe om hvor sterke følelser som settes i sving.
   Jeg kan godt identifisere meg med disse menneskene. Det er så vanskelig å snakke om og forholde seg til at man selv skal dø, vi er alle så opptatt med at vi har et liv å leve. Så når døden banker på, er det en stor rystelse i et menneskes liv. Unge mennesker lever uten den dimensjonen. De tror de er udødelige. Vi som er godt voksne, tenker ikke sånn. Men vi utsetter tanken vi også – og håper at vi som 80-åringer plutselig skal ha forsonet oss med utgangen på livet. Det er jo tull,” mener Karin Fossum.
   ”Kanskje bør vi ta den tyren ved hornene? Jeg har sans for Astrid Lindgrens metode. Da hun ble gammel, innledet hun alle telefonsamtalene til sin søster med Döden, döden’. Og søsteren gjentok: ’Döden, döden’. Da hadde de satt ord på det som var så skremmende. Så snakket de om alt mulig annet.”

Til toppen