Omtale
Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning
I antologien Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning finner du tekster som belyser ulike sider ved vurderingsformer og tilbakemelding i utdanning av musikere og kunstfagspedagoger. Forfatterne har utforsket og forsket på hva vurderingsformer og -situasjoner innebærer for studentene, lærerne, enkeltfagene, utdanningene og kunsten selv. Artiklene tar opp temaer som: hva som vurderes og hvordan det vurderes, læringspotensialet i vurderingspraksiser, opptaksprøver som vurderingsarena, elevmedvirkning som tilbakemelding i praksisveiledning, sensorveiledningene og læreplanenes funksjon, studenters egenvurdering, og hvordan man kan utvikle nyskapende vurderingspraksiser i kunstfaglig utdanning i dag. Antologien svarer på et økende behov for å drøfte og ivareta kunstens særpreg og uforutsigbarhet i et utdanningsfelt der målbarhet og tydelige vurderingskriterier har en sentral plass. Leseren får forskningsbasert kunnskap om hva slags landskap vurderinger og tilbakemelding i kunstneriske fag kan innebære. I tillegg gir artiklene et godt grunnlag for større bevissthet og kritisk refleksjon rundt kunst og kvalitet.