LAVKARBO:

Naturlig mat laget fra grunnen

Lavkarbo for alle
Rettene i "Lavkarbo for alle" skal smake godt, gi energi og være ren og naturlig og enkel å tilberede. Som denne familiesmoothien. Foto: Tove K. Breistein

Trodde du lavkarbo’en var død? Da må du tro om igjen! Og dermed også endelig en etterlengtet bok fra Dr. Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen, "Lavkarbo for alle – 100 nye oppskrifter"!

Etter mange store medieoppslag i 2010 og 2011, har interessen for lavkarbo bare økt. Du ser kanskje ikke så mange førstesideoppslag lenger, men den økte interessen registreres i Google søk, i vitenskapelige publikasjoner, via bloggere og FB-sider med oppskrifter, tips og diskusjoner og salg av lavkarboprodukter i helsekostforretninger og dagligvarebutikker.

– Mange av dem som har et lavkarbokosthold trenger bekreftelser på at de spiser helsebringende, men også inspirasjon i form av nye oppskrifter. Det får de i vår splitter nye bok, Lavkarbo for alle, sier lege og kostholdsekspert Sofie Hexeberg.

Lavkarbo for alle

Naturlig mat laget fra grunnen

Sammen med Gunn-Karin Sakariassen, naturopat og ernæringsterapeut, har hun skrevet Lavkarbo for alle – For deg som vil spise glutenfritt, melkefritt, sukkerfritt, paleo eller grønnere. For dere som fortsatt er litt usikker på hva lavkarbo egentlig er, har Hexeberg oppsummeringen klar:

– Vi har fokus på naturlig mat laget fra grunnen. Som en hovedregel erstattes karbohydratrike matvarer som søtsaker, kaker, brød, potet, ris og pasta med naturlig fett. Hovedenergikilden er altså fett og ikke karbohydrater. Kosten består i hovedsak av masse grønnsaker (spesielt de som vokser over jorden), kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, egg, avokado, oliven, nøtter, bær, kaldpressede oljer som kokosolje, olivenolje og rapsolje og smør og fete melkeprodukter for dem som tåler det.

Tre lavkarbotips til nybegynneren:

  1. Les bøker og delta på Facebook-grupper slik at du lærer og forstår hvorfor det er bra for deg å ha et lavkarbokosthold.
  2. Vær litt snill mot kroppen din og bruk en uke på nedtrapping av karbohydrater. Slik blir det lettere for kroppen å tilpasse seg den nye situasjonen, og du slipper bivirkninger i overgangsfasen.
  3. Ha tilgjengelig lavkarbobrød og lavkarboknekkebrød, slik at du alltid har noe å ty til dersom du har glemt å handle og ikke vet hva du skal spise.

Mer fokus på mat som medisin

Forfatterne er opptatte av at mat skal smake godt, gi energi og være ren og naturlig og enkel å tilberede. Samtidig har aspektet ved at mat også er medisin, blitt viktigere de senere årene. Også i lavkarbo-verdenen. Hvordan kan mat forebygge eller lindre og kurere plager og sykdommer?

– Vi er blitt mer opptatt av alle dem som får plager og sykdommer av melkeprodukter. Derfor er et melkefritt alternativ oppgitt i oppskrifter hvor melkeprodukter er brukt. I den innledende teksten og i oppskriftene har vi lagt vekt på å spise miljøvennlig og næringsrikt og hvordan vi kan unngå å kaste mat, forteller Sofie Hexeberg.

 

Ifølge Hexeberg og Sakariassen har alle dem som spiser lavkarbo nå etablert gode rutiner og er klar for noe nytt som kraftkoking og fermentering av grønnsaker. Derfor inneholder boken også tips om karboreduksjon for dem som vil ha et veldig strikt lavkarbokosthold og tips til karboøkning for dem som vil spise noe mer karbohydrater. Boken skal være fleksibel og derav tittelen. Så hvilke effekter har det for helsa, å spise lavkarbo?

Lavkarbo for alle

– Naturen i Norge er veldig lavkarbo

– Frem til for cirka fem tusen år siden levde nordmenn i og av naturen. Og naturen i Norge er veldig lavkarbo. Vi er tilpasset et jeger- og sankerkosthold, og det er denne kosten vi prøver å etterligne, men i en moderne drakt. Et variert lavkarbokosthold er mer næringsrikt enn et kornbasert kosthold som myndighetene anbefaler oss, sier Hexeberg, og fortsetter:

– Våre og mange andre terapeuters erfaringer er at man på et lavkarbokosthold friskner til og får mer energi. Mange blir bedre av, eller helt friske av, livsstilssykdommer som overvekt, høyt blodtrykk, diabetes type 2, sukkeravhengighet, spiseforstyrrelse, lavt stoffskifte, migrene, fibromyalgi, Crohns sykdom, ulcerøs kolitt, Bekhterev, leddgikt, psoriasis, tannkjøttbetennelse, artrose, eksem, allergi, ME og polycystisk ovariesyndrom, avslutter hun.

3 lavkarbotips til nybegynneren:

  1. Les bøker og delta på Facebook-grupper slik at du lærer og forstår hvorfor det er bra for deg å ha et lavkarbokosthold.
     
  2. Vær litt snill mot kroppen din og bruk en uke på nedtrapping av karbohydrater. Slik blir det lettere for kroppen å tilpasse seg den nye situasjonen, og du slipper bivirkninger i overgangsfasen.
     
  3. Ha tilgjengelig lavkarbobrød og lavkarboknekkebrød, slik at du alltid har noe å ty til dersom du har glemt å handle og ikke vet hva du skal spise.