Fullført og bestått
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet
| Forfatter: | Ruth Jensen | 
| Innbinding: | Heftet | 
| Utgivelsesår: | 2012 | 
| Antall sider: | 232 | 
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk | 
| Språk: | Bokmål | 
| ISBN/EAN: | 9788202338077 | 
| Kategori: | Pedagogikk | 
| Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap | 
| Nivå: | Akademisk | 
| Komponent: | Pedagogisk litteratur | 
Å utforske praksis - videregående skole henvender seg til ledere og lærere i videregående skole som ønsker å utforske egen organisasjon. Den tar opp emner som organisasjonslæring og samspill, dialog- og læringsprosesser i elevgruppen med tanke på kvalitetsutvikling. Innledningsvis setter boka søkelyset på kontekster for videregående opplæring. Kapitlene utover i boka presenterer praksissituasjoner fra både studiespesialiserende og yrkesforberedende program som analyseres i lys av teori og relevant forskning. Som leser utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis, ved at det presenteres spørsmål til refleksjon i hvert kapittel.
Selv om boka henvender seg til ledere i videregående opplæring, er det også et siktemål at boka kan fungere som en ressurs i skolens personalgruppe, ved at personalet arbeider med ett og ett kapittel og med tilhørende nettressurs. Bakerst i boka gis det eksempler på verktøy i læring i daglig praksis. Med sin praksisnære og teoretiske framstilling, vil boka også være relevant for ulike typer nettverksgrupper, studier i høyere utdanning og i etterutdanning. Se også egen temaside for alle bøkene i denne serien.
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet