Bakom synger døden (Innbundet)

Serie: Konrad Sejer 15

Forfatter:

Sejers siste sak

Det er så mange grunner til at en pen, ung jente kan være i fare. Overbetjent Sejer får en smertefull mordgåte i hendene, med mange mulige forklaringer. Den populære 15-åringen Gritt blir funnet drept, og ungdommen rundt henne må svare for seg.

Når man leser om norske drapssaker, er det ofte påfallende hvordan tilfeldigheter og ukontrollerbare følelser fører til tragedier. Disse dagligdagse følelsene er Karin Fossum en mester på å fortelle om, og i Bakom synger døden tegner hun nok en gang et mørkt, fascinerende bilde av hva som får mennesker til å drepe. Og som så ofte står unge mennesker i sentrum for Fossums oppmerksomhet.

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 384
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Konrad Sejer
Serienummer: 15
ISBN/EAN: 9788202670511
Kategori: Krim og spenning og Krim og mysterier
Omtale Bakom synger døden

Hemmeligheter og krenkelser

15 år gamle Gritt kommer ikke hjem fra hytteturen hun skulle på med venninnen Charlotte. Først blir foreldrene bekymret, så blir bekymringen til desperasjon da Charlotte forteller at hytteturen aldri har funnet sted. Når Gritt blir funnet kvalt i skogen, må drapsetterforsker Konrad Sejer igjen på jobb. 

Samtidig er en ikke navngitt lokal einstøing ute på badetur til et lokalt svaberg. Før han rekker å ta av seg pilotbrillene og t-skjorten som dekker over valkene han skammer seg over, blir han sjarmert i senk av en ung gutt som kommer livsvant slentrende til badeplassen. Einstøingen skal imponere unggutten som sier han ikke kan svømme, men da han kommer opp til land er alle verdisakene borte. Han går tilbake til hybelen sin, og fråder da han må spørre husvertinnen om en ekstra nøkkel. Han er sint på den unge gutten, på verden, på alle.

Tegning av vakre, døde Gritt

Samtidig som einstøingen gjør sine mystiske inntredener i Bakom synger døden, blir vi kjent med menneskene som utgjorde populære Gritts omgangskrets. Kunstnerforeldrene som reagerer så vidt forskjellig på datterens brå død, den misunnelig bestevenninnen Charlotte og ikke minst den innesluttede Ellef. Eller Ellemann, som hans nervøse mor kaller ham. Moren blir mer og mer frustrert over å ikke nå inn til tenåringsønnen, og hennes fraseparerte mann Cato gjør heller ikke noen dyptpløyende forsøk på å få sønnen i tale. Ellemann sitter på rommet og spiller data eller tegner på den dyre tegneblokken fotografpappaen har kjøpt til ham. En dag blir moren så frustrert at hun stormer inn på rommet hans og leter seg frem til tegneblokken sønnen vokter så godt. Det første hun ser er en detaljert, nesten sakral tegning av en jente som ligger i lyngen med et livløst blikk inn i evigheten. Ellemann har tegnet Gritt akkurat slik hun ble funnet da hun døde. Er han involvert, eller har dette noe med farens ivrige yrkesliv som modellfotograf å gjøre?

Konrad Sejer trenger gjenmom

Konrad Sejer må trå varsomt inn i denne verden av hemmeligheter, innelukkede hemmeligheter, mørke ungdomssinn og skamfulle hemmeligheter, og leseren må oppmerksomt forsøke å snappe opp alle koder og ledetråder psykologimesteren Karin Fossum legger ut til oss. Var det ikke noe med navnet til han ene som flippet burgere på gatekjøkkenet? Hva var det med det ene barnet på et av bildene Cato ble hyllet for? Hvorfor fremstår Ellemann egentlig så uskyldig og sympatisk, selv om han åpenbart har vært på åstedet de Gritt ble funnet? Og hvorfor ser Gritts foreldre så forskjellig på henne når hun er borte?

Kunne skjedd hvor som helst i Norge

Som alltid i Fossums krimunivers foregår det meste av handlingen inne i hodene til rollegalleriet. Nervøsitet, usikkerhet, overdreven selvsikkerhet og misunnelse er bare noen av drivkreftene som skyver Bakom synger døden fremover, og Karin Fossum bruker alle disse menneskelige egenskapene til å lage et vondt og nært krimdrama. Som alltid med Fossums romaner føles tragediene som kriminalitet og drama som kunne utspilt seg i et hvilket som helst norsk nabolag.

 

Av Asbjørn Slettemark

Til toppen

Karin Fossum avslutter Konrad Sejer-serien på topp: med en voldsomt aktuell og mesterlig utført krimbok.
Elin Brend Bjørhei, VG

Andre utgaver

Bakom synger døden
Bokmål Ebok 2020
Bakom synger døden
Bokmål Nedlastbar lydbok 2020
Bakom synger døden
Bokmål Heftet 2021

Flere bøker av Karin Fossum:

Anmeldelser Bakom synger døden

En av Karin Fossums beste krimromaner.
«...når Karin Fossum først er virkelig god, så er det knapt noen som skriver bedre krim enn henne.»
Ole Jacob Hoel, Adressavisen
 

Overraskende og direkte elegant
«Fossums femtende og siste bok om Konrad Sejer er en stilig, variert og på alle vis leseverdig krim.»
Cathrine Krøger, Dagbladet
 

Mesterlig!
«en voldsomt aktuell og mesterlig utført krimbok. [...] Alt er så godt gjort at man har lyst til å lese boken en gang til når man vet hvordan alt henger sammen»
Elin Brend Bjørhei, VG

En av Fossums aller beste
«tradisjonell, klassisk fortellerkunst utført med elegant penn.
[...] Med et stort og variert persongalleri får Karin Fossum denne gangen vist fram hele sitt register: Psykologisk skarpsyn og blikk for menneskers forfengelighet, uberegnelighet og hemmelige raseri.
Turid Larsen, Dagsavisen


Gripende fra Karin Fossum
«Karin Fossum på sitt beste»Ola Hegdal, NRK

 

Jeg har alltid likt Karin Fossum. Hennes krimromaner er skrevet med et alvor vi sjelden ser i underholdningskrimmen, og hun er åpenbart glad i menneskene hun dikter opp – selv de som begår grufulle handlinger. Derfor skiller hennes bøker seg fra de aller fleste innen sjangeren: Oftest blir mennesker og samfunn kulisser for forbrytelser og oppklaring – hos Fossum er det motsatt; forbrytelsen blir en anledning for å granske og beskrive enkeltmennesker og det miljø og samfunn de er en del av.

Tarald Aano, Stavanger Aftenblad 

Til toppen

Intervju

– Det er neimen ikke lett å være menneske, du!

Karin Fossum pensjonerer Konrad Sejer, og lar krenket ungdom få hovedrollen i Bakom synger døden.

Siden han dukket opp i ​Evas øye i 1995, har drapsetterforsker Konrad Sejer vært Karin Fossums lange arm inn i menneskesinnet. Nå forteller den norske krimmesterinnen at Sejer er kommet til veis ende. I Fossums siste roman ​Bakom synger døden etterforsker Sejer nok et ungdomsdrap, etter at den populære 15-åringen Gritt blir funnet kvalt i skogen. Sejers søken etter gjerningspersonen åpner en verden av hemmeligheter, krenkelser og skam.

Er noen av de to drapene i ​Bakom synger døden inspirert av virkelige hendelser?
– Det er umulig å skrive kriminalromaner uten at man på en eller annen måte er inspirert av virkeligheten. Når det gjelder de to drapene, er det imidlertid ingen ting fra virkeligheten i dem. Men det som er virkelig, og høyst aktuelt, er at det å bli krenket setter i gang sterke følelser i oss. Vi lever i den tid der vi blir krenket ustanselig, fordi det er så mange kanaler.

Den unge Markus er karakteren du bretter mest ut i boken, hvordan jobbet du frem ham?
– Ingen ting slår meg som mer smertefullt enn den unge mannen som vet med seg selv at han har kvaliteter. Det er bare ingen som ser det, fordi ingen kommer forbi dette grusomme som heter «førsteinntrykket». Jeg studerer gjerne folk på gaten. De er romanstoff alle sammen, så min hovedperson er selvfølgelig bare én av mange jeg har sett. Folk har det med å bevege seg på et vis som liksom skal dekke over den de egentlig er, og så er de ikke klar over at den strategien nettopp avslører hvem de er. Er ikke det paradoksalt?

Leserne blir kun kjent med vakre, populære Gritt gjennom fortellinger og skildringer i forhør. Hvilken jente var det du ville beskrive gjennom disse bruddstykkene av informasjon?
– Det sies om tenåringshjernen at den i bunn og grunn er schizofren, dette er sagt av en psykiater. Men så er jo Gritt et motstykke til hovedpersonen, hun er vakker og får mye gratis. Men skjønnheten er også en forbannelse, fordi den forplikter. Gritt nyter alle beundrende blikk, men er også innerst inne ute etter å bli likt for den hun er. Akkurat som hos hovedpersonen, står utseendet hennes i veien for sannheten om henne. Det er neimen ikke lett å være menneske, du!

Hvilke av karakterene ble du selv mest interessert i mens du skrev ​Bakom synger døden?
– Jeg ble veldig opptatt av hovedpersonen. Sympatien min er hos ham hele tiden, og det blir umulig for meg å dømme ham. Fordi jeg jo vet hvem han er, alt det han er utenom forbrytelsen. Dette gjelder jo alle kriminelle, og har alltid vært drivkraften bak romanene mine.

En av de sterkeste scenene i boken er da Sejer tar med seg innesluttede Ellemann på biltur, og han åpner seg på en måte han aldri gjør for foreldrene. Hva er det som gjør forholdet mellom voksne og unge så interessant, du skildrer det ofte i bøkene dine?
– Jo, det er det faktum, at de voksne alltid sier: jeg har vært ung selv, så jeg vet hvordan du har det. Dette er en lettvint måte, synes jeg, for vi er da ikke unge på samme måte? Det vet Sejer godt. Han snakker direkte til Ellemann, ikke til de unge generelt.

Etter forrige Sejer-roman, ​Formørkelsen, sa du at «alle vi som skriver serieromaner kommer mot slutten en gang, og nå er tiden kommet for Konrad Sejer og meg.» Likevel kommer det en ny roman, hva er det som drar Konrad Sejer tilbake til skrivebordet ditt hele tiden?
– Jo, så kom det altså en ny Sejer-roman. Ikke fordi jeg hadde veldig mye mer å si om min etterforsker, men fordi jeg så disse unge menneskene så tydelig. Samtidig var jeg ikke klar for å introdusere en ny etterforsker. Så da ble han med på lasset likevel, akkurat som nissen.

Kan vi tolke de siste sidene i ​Bakom synger døden som et endelig farvel med Konrad Sejer?
– Ja, dette er den aller siste romanen med Konrad Sejer. Men jeg er hverken trist eller bekymret i den anledning, det føles helt fint.


Av Asbjørn Slettemark

Til toppen

Utdrag
Han tegnet på dyrt papir som han fikk av faren. Mappen hadde hun selv gitt ham da han fylte fjorten, den var av hjorteskinn og hadde kostet en formue. Han hadde båret den under armen da han kom hjem, men ikke da han gikk ut igjen.
Det ble så viktig å finne den. Hun tenkte seg at mappen skjulte noe, en forklaring på det svarte humøret, kanskje en mislykket tegning. Alle kunstnere har dårlige dager. Hun ga seg til å lete, varm av iver og nysgjerrighet. Foran sengen lå en tykk matte, hun løftet på den og kikket under. Hun trakk dynen vekk, der lå det heller ingen ting. Hun var i skapet hans, løftet på bukser og gensere, gikk til sengen igjen og flyttet puten, følte med hånden over lakenet etter ujevnheter. Løftet på den tunge madrassen for å kikke under. Og der, på sengebunnen av tre, lå tegnemappen. Brun og eksklusiv, med skinnlissen pent knyttet.
Hun trakk den frem, kikket fryktsomt utav det åpne vinduet. Løsnet knuten, åpnet mappen, og fjernet det silkeaktige beskyttelsespapiret som lå øverst. Og så rett på en tegning. Den var utført med bløt blyant. Motivet hadde et gulnet skjær, det var fiksativet som fikk tegningen til å se gammel ut. Men i alle dager, tenkte hun, har han fått seg jente? Øynene hennes lette etter mening i alle strekene, mens hjernen jobbet på spreng.
En tenåring bare, i sommerklær. Hun lå i gresset mellom lyng og strå, som en filledukke noen hadde slengt fra seg. Kledd i trøye og rutete skjørt. Trusen var trukket ned til anklene, den ene skoen var falt av. I bakgrunnen skimtet hun trær og noen lave busker. Hun stirret og stirret på bildet. Hadde hun ikke visst bedre, ville hun ha trodd at jentungen var død. Selvfølgelig var hun død. Ingen ligger sånn, med stirrende øyne og gapende munn, og med trusen nede ved anklene. Hun lukket mappen i panikk, knyttet lissen, falt ned på sengen hans og kjente en tørrhet i munnen, hva skulle hun tenke, hva skulle hun tro! Kunne dette i det hele tatt forklares? Hun reiste seg og løftet madrassen igjen og la mappen på plass. Kom seg ut av rommet og lukket døren, fant plassen sin i sofaen, nappet til seg en pute, holdt den foran seg som et skjold. Ikke en skoleskyter nei, men noe annet, noe helt forferdelig. Hun begynte likevel å lete etter en forklaring. En forklaring som ikke skremte vettet av henne, noe hun kunne le av siden. Hun hadde ikke sett ordentlig på tegningen, selvsagt hadde hun ikke det, derfor hadde hun sett feil.

Til toppen

Om forfatter Karin Fossum

Karin Fossum er født i 1954 i Sandefjord. Hun debuterte allerede i 1974 med diktsamlingen Kanskje i morgen, som hun fikk Tarjej Vesaas' debutantpris for. Siden har hun gitt ut bøker i de fleste sjangre: dikt, noveller og romaner.

I 1995 kom Evas øye, den første kriminalromanen med den sindige Konrad Sejer som etterforsker, og Karin Fossums gjennombrudd i forhold til et stort publikum, var et faktum. Flere av romanene er filmatisert både for kino og TV. Fossum er tildelt Rivertonprisen to ganger.

Karin Fossums bøker er oversatt til 25 språk, og belønnet med flere internasjonale priser. I 2005 var den engelske oversettelsen av Elskede Poona «runner up» i konkurransen om britiske Crime Writers' Associations Gold Dagger-pris, av mange regnet som verdens mest prestisjefulle pris for kriminallitteratur. Hun har også vunnet Los Angeles Times Book Prize for samme bok.

Til toppen

Bøker i serien