En leilighet i Paris (Innbundet)

Forfatter:

Lene Stokseth (Oversetter)

Kelly Bowens dramatiske familiesaga En leilighet i Pariser er viet de modige kvinnene som i ettertid ofte ble glemt som helter under andre verdenskrig.

Hva fikk disse kvinnene til å gjøre ting som ellers ville vært utenkelige? Hva drev dem? Hva med kjærlighetens kår i situasjonen de stod i?

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 352
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: The Paris Apartment
Oversatt av: Stokseth, Lene
ISBN/EAN: 9788202731786
Kategori: Romaner
Omtale En leilighet i Paris

Spionasje og kjærlighet

Aurelia blir sjokkert når hun åpner døra til Paris-leiligheten, som er full av vakre vintage-klær og verdifull kunst. Hva har bestemoren gjort for å få tak i disse skattene?

Aurelia kontakter Gabriel Seymour, en kjent kunstekspert og takstmann, for å løse det intrikate mysteriet. Kan dette være verdisaker nazistene stjal fra parisere?

Tilbake i 1940 gjør Estelle sitt beste for å overleve i det nazi-okkuperte Paris. Hun synger på Hotell Ritz, som er okkupert av tyskere og er Herman Görings bolig. Der plukker Estelle opp verdifull informasjon som hun leverer videre til de allierte. Hennes ønske om å gjøre noe bra for venner og naboer er hjerteskjærende troverdig, men hun balanserer på en knivsegg, en av de tyske offiserene er nemlig i ferd med å avsløre henne.

Verver seg som spion

Sophie er den tredje kvinnen vi følger. Hun mister sin polske ektemann da tyskerne bomber Polen i starten av krigen, og klarer å komme seg gjennom et krigsherjet Europa til England, der hun verver seg som spion, og blir sendt til Paris for å ødelegge en viktig maskin som er tyskernes informasjonssentral og plassert på hotell Ritz. Sophie er villig til å gjøre hva som helst for at tyskerne skal tape krigen, ikke minst på grunn av tapet av sin kjære ektemann.

Familiehemmeligheter

Det skal vise seg at kunstekspert Gabriel også har sine familiehemmeligheter, som stammer fra krigens dager. Vi er med på hans og Aurelias felles ferd i sin søken etter krigens sannhet, og hvordan de opplever hverandre, sin felles bakgrunn og seg selv. Romantikken spirer når de prøver å finne ut hvem som eide kunsten i leiligheten til Estelle, og det viser seg at verken jakten, eller romantikkens kunst, er så enkel som de hadde sett for seg.

Tre sterke kvinneskikkelser

Etter hvert som fortellingene om de tre sterke kvinnene smelter sammen, og sannheten om hva som egentlig skjedde i leiligheten i Paris under krigen avsløres, har du flyttet deg langt utpå stolsetet. For dette er både hjerteskjærende og oppløftende om hverandre. Risikoen til Estelle og Sophie og sjokket til Aurelia er hele tiden i fokus, mens bakteppet dreier seg om Holocaust og okkupasjonen av Paris. Forfatter Bowen balanserer sorg og tragedie med hverdagens små seirer for Estelle og Sophie – og viser oss skjebnene til tre sterke kvinneskikkelser.

Gripende om tap, mot og kjærlighet

En leilighet i Paris binder sammen hendelsene under krigen og nåtidens avsløringer på en overraskende og forbilledlig måte. Romanen er en sterk påminnelse om at vi aldri skal glemme de kvinner og menn som sto opp for det de trodde på under krigen, uansett hvor høy risikoen var. Romanen er basert på en sann historie om en leilighet i Paris, og forfatter Kelly Bowen har skapt en gripende fortelling om tap, mot og kjærlighet. Er du glad i familiesagaer med helter som tar risiko, og et bakteppe som ikke stjeler fokus fra menneskene fortellingen handler om? Da er En leilighet i Paris en opplagt innertier!

Av Bernt Roald Nilsen

Til toppen

Andre utgaver

En leilighet i Paris
Bokmål Ebok 2022
En leilighet i Paris
Bokmål Nedlastbar lydbok 2022
En leilighet i Paris
Bokmål Heftet 2022
Intervju

De glemte kvinnelige heltene

– Lytt til følelsene dine. Følelsene våre får oss til å gjøre ekstraordinære ting vi aldri hadde trodd at vi kunne gjøre. Som å risikere livet for å hjelpe andre, sier Kelly Bowen.

– Derfor er følelsene alltid pulsen i mine fortellinger, sier Kelly Bowen. Hun er en dreven, prisbelønt forfatter med mange bøker på samvittigheten, En leilighet i Paris har høstet stor suksess rundt om i verden.

Hva fikk kvinner til å risikere livet?

Bowen er ekstra opptatt av kvinnenes rolle i krig. Da hun gjorde research for En leilighet i Paris, ble hun oppmerksom på at så få kvinner er nevnt som helter fra andre verdenskrig. Men noen frontkjempere fant hun, spesielt på østfronten, og hun lette med lupe etter hva som drev disse kvinnene til å risikere sitt liv for saken. Hun ble fascinert av å lese om hvilke hindringer og risiko de levde med for å tjene sitt eget land.

Jakter på kvinners tanker og følelser

–Min research er basert på memoarer, brev og førstehånds beskrivelser som er gjort av dem som opplevde krigen. Det finnes selvsagt både tørre statistikker og faktiske kart, men det er de innviddes tanker og følelser jeg jakter etter. Hva fikk dem til å gjøre ting som ellers ville vært utenkelige? Hva drev dem? Hva med kjærlighetens kår i den situasjonen de stod i, spør Kelly Bowen, som selv er svak for en god kjærlighetshistorie.

Tre ulike kjærlighetshistorier

En leilighet i Paris inneholder faktisk tre ulike kjærlighetshistorier; både Estelle, Sophie og Aurelia opplever på vidt forskjellige måter hvordan følelser settes i sving. – Relasjoner igangsetter og utvikler fortellingen, uansett hvilke omgivelser de er i, sier Kelly Bowen. Hun har gitt de tre hovedkarakterene hver sin vei til kjærligheten. Vi følger Estelle og Sophie i perioden 1938-43, og Aurelia i vår tid, i 2017.
–Jeg valgte å fortelle langs to tidslinjer for å kunne reflektere at valg som blir tatt i fortiden kan ha innflytelse på valg vi tar i dag. Estelle bestemmer at Aurelia skal arve en leilighet der alle hennes hemmeligheter fra krigen befinner seg – kanskje for å vise barnebarnet en vei som handler om mot og følelser. Kanskje vil også funnene Aurelia gjør endre livet hennes, i tråd med bestemors intensjoner?

Svært interessert i historiske funn

–Jeg er i overkant interessert i historiske funn, og den betydning de har for vår samtid. I familien min er jeg ofte mottaker av «gamle ting» familiemedlemmer etterlater seg. For eksempel dagboken til min grandonkel som døde svært ung i første verdenskrig. 22 år senere var begge mine bestefedre militært aktive i andre verdenskrig. Men de valgte å tie, akkurat som Estelle, som overlater til Aurelia å basere sine egne konklusjoner på funn hun gjør i leiligheten. Det er ikke bare funnene, men budskapet funnene bringer som til syvende og sist betyr noe, sier Kelly Bowen.  Estelle valgte å skjule sine krigshemmeligheter for familien, og levde sitt eget liv i Paris etter krigen. – Kanskje hun følte at hun sviktet Sophie og de andre som var sterkt involvert i leiligheten hennes? Hun fikk til veldig mye, men ikke alt i en tid som var fylt av sorg, smerte og tap. Kanskje fant hun ut at den eneste måten å bære alt dette på var å leve resten av livet for seg selv, undrer forfatteren. 

Kunstinteressert fra hun var liten

Verdifulle malerier har en sentral plass i En leilighet i Paris: – Jeg var kunstinteressert helt fra jeg var liten, elsker fortsatt å male og tegne, og er en museumsfantast. Derfor er jeg opptatt av hvordan nazistene systematisk stjal og ødela all den kunst de kom over i møblerte hjem. Dette har selvsagt fått lite oppmerksomhet i forhold til alle livene som gikk tapt, men i romanen min er jeg veldig opptatt av at Aurelia skal finne de rette eierne til kunsten hun finner i leiligheten, sier Bowen.

Av Bernt Roald Nilsen

Til toppen

Utdrag
Han var senesterk med smalt ansikt og tettsittende øyne under det velfriserte blonde håret. De andre mennene så på henne med uttrykk som spente fra beundring til begjær, fortryllelse til likegyldighet, men blikket til denne mannen kunne ikke beskrives som annet enn mistenksomt.
Det foruroliget henne mer enn hun ville innrømme.
Estelle sang ferdig og fikk varm applaus, men hun merket at offiseren ikke tok blikket fra henne. Hun ignorerte ham og trakk seg tilbake til baren, bort fra rampelyset og oppmerksomheten hans. Kanskje hun ikke skulle bli her så lenge i kveld. Kanskje det var best om hun gikk og heller kom tilbake en annen gang …
«Man kan lure på hvorfor en så vakker kvinne er helt alene.»
Estelle burde vært raskere. Hun snudde seg langsomt og sørget for å anlegge en nøytral mine.
«God aften», sa hun med et tomt smil. Da det var gått noen sekunder, tillot hun seg å la smilet blekne. «Jeg beklager, men jeg snakker ikke tysk», løy hun. «Jeg vet ikke hva du sa.»
«Jeg sa at jeg likte sangen din.» Offiseren slo over til fransk.
«Å. Takk skal du ha.» Hun la hodet flørtende på skakke og merket seg gestapouniformen, den svarte stripen på skulderen hans og SS-runene på kragen. En sersjant, kanskje, siden hun ikke kunne se noen snorer.
«Jeg er troppsfører Schwarz», sa han og bekreftet antagelsene hennes. «Og du er?» Det kalde blå blikket boret seg inn i hennes.
«Estelle Allard», svarte hun og lurte på om dette bare var en enkelt offisers forsøk på å konversere. Hun var vant til Luftwaffe-offiserenes tilnærmelser, men når noen som tilhørte Gestapo prøvde seg, var de urovekkende intense og direkte. Gestapo lot seg ikke manipulere eller avvise like enkelt.
«Bor du her? Her på hotellet?» spurte han og lente seg mot henne. Hun tvang frem en munter latter.
«Nei, dessverre.»
«Hvorfor er du her da?» Han smilte ikke.
«Nå forstår jeg ikke hva du mener. Kommer ikke folk hit for å more seg?» Hun kniste. «Og for å beundre flotte menn i uniform?» 

Til toppen