De glemte kvinnelige heltene
– Lytt til følelsene dine. Følelsene våre får oss til å gjøre ekstraordinære ting vi aldri hadde trodd at vi kunne gjøre. Som å risikere livet for å hjelpe andre, sier Kelly Bowen.
– Derfor er følelsene alltid pulsen i mine fortellinger, sier Kelly Bowen. Hun er en dreven, prisbelønt forfatter med mange bøker på samvittigheten, En leilighet i Paris har høstet stor suksess rundt om i verden.
Hva fikk kvinner til å risikere livet?
Bowen er ekstra opptatt av kvinnenes rolle i krig. Da hun gjorde research for En leilighet i Paris, ble hun oppmerksom på at så få kvinner er nevnt som helter fra andre verdenskrig. Men noen frontkjempere fant hun, spesielt på østfronten, og hun lette med lupe etter hva som drev disse kvinnene til å risikere sitt liv for saken. Hun ble fascinert av å lese om hvilke hindringer og risiko de levde med for å tjene sitt eget land.
Jakter på kvinners tanker og følelser
–Min research er basert på memoarer, brev og førstehånds beskrivelser som er gjort av dem som opplevde krigen. Det finnes selvsagt både tørre statistikker og faktiske kart, men det er de innviddes tanker og følelser jeg jakter etter. Hva fikk dem til å gjøre ting som ellers ville vært utenkelige? Hva drev dem? Hva med kjærlighetens kår i den situasjonen de stod i, spør Kelly Bowen, som selv er svak for en god kjærlighetshistorie.
Tre ulike kjærlighetshistorier
En leilighet i Paris inneholder faktisk tre ulike kjærlighetshistorier; både Estelle, Sophie og Aurelia opplever på vidt forskjellige måter hvordan følelser settes i sving. – Relasjoner igangsetter og utvikler fortellingen, uansett hvilke omgivelser de er i, sier Kelly Bowen. Hun har gitt de tre hovedkarakterene hver sin vei til kjærligheten. Vi følger Estelle og Sophie i perioden 1938-43, og Aurelia i vår tid, i 2017.
–Jeg valgte å fortelle langs to tidslinjer for å kunne reflektere at valg som blir tatt i fortiden kan ha innflytelse på valg vi tar i dag. Estelle bestemmer at Aurelia skal arve en leilighet der alle hennes hemmeligheter fra krigen befinner seg – kanskje for å vise barnebarnet en vei som handler om mot og følelser. Kanskje vil også funnene Aurelia gjør endre livet hennes, i tråd med bestemors intensjoner?
Svært interessert i historiske funn
–Jeg er i overkant interessert i historiske funn, og den betydning de har for vår samtid. I familien min er jeg ofte mottaker av «gamle ting» familiemedlemmer etterlater seg. For eksempel dagboken til min grandonkel som døde svært ung i første verdenskrig. 22 år senere var begge mine bestefedre militært aktive i andre verdenskrig. Men de valgte å tie, akkurat som Estelle, som overlater til Aurelia å basere sine egne konklusjoner på funn hun gjør i leiligheten. Det er ikke bare funnene, men budskapet funnene bringer som til syvende og sist betyr noe, sier Kelly Bowen. Estelle valgte å skjule sine krigshemmeligheter for familien, og levde sitt eget liv i Paris etter krigen. – Kanskje hun følte at hun sviktet Sophie og de andre som var sterkt involvert i leiligheten hennes? Hun fikk til veldig mye, men ikke alt i en tid som var fylt av sorg, smerte og tap. Kanskje fant hun ut at den eneste måten å bære alt dette på var å leve resten av livet for seg selv, undrer forfatteren.
Kunstinteressert fra hun var liten
Verdifulle malerier har en sentral plass i En leilighet i Paris: – Jeg var kunstinteressert helt fra jeg var liten, elsker fortsatt å male og tegne, og er en museumsfantast. Derfor er jeg opptatt av hvordan nazistene systematisk stjal og ødela all den kunst de kom over i møblerte hjem. Dette har selvsagt fått lite oppmerksomhet i forhold til alle livene som gikk tapt, men i romanen min er jeg veldig opptatt av at Aurelia skal finne de rette eierne til kunsten hun finner i leiligheten, sier Bowen.
Av Bernt Roald Nilsen
Til toppen