Mikro- og markedsøkonomi (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2002
Antall sider: 384
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202218065
Kategori: Økonomi og ledelse
Fag: Samfunnsøkonomi
Nivå: Akademisk
Omtale Mikro- og markedsøkonomi

I denne læreboka gis det en grundig innføring i grunnleggende mikroøkonomi, med hovedvekt på produsentenes tilpasning i produktmarkeder og konsumentenes tilpasning i konsumgodemarkeder.

Det gis videre en innføring i elementær markedsteori, ulike former for ufullkommen konkurranse og arbeidsmarkedsteori. Det er også lagt vekt på å fange opp tema som står sentralt i moderne mikro- og markedsteori, men som i stor grad er oversett i tradisjonelle innføringsbøker på området. Dette gjelder spesielt tilpasning under usikkerhet, betydningen av asymmetrisk informasjon og spillteori. I hele boka er det de samfunnsøkonomiske aspekter ved de problemstillingene som tas opp som står i fokus.

Boka inngår i en trebindsserie beregnet på innføringskursene i samfunnsøkonomi ved universiteter og høyskoler. De to andre er Makroøkonomi og norsk stabiliseringspolitikk og Offentlig økonomi og økonomisk politikk. I alle tre bøkene er det rikelig med oppgavestoff, og det er utarbeidet egne hefter med løsningsforslag. Det er en egen hjemmeside i tilknytning til bøkene; Klikk her. Her fins bl.a ferske eksamensoppgaver som har vært gitt ved Høgskolen i Telemark.

I en anmeldelse i Sosialøkonomen 5/2000 skriver Karsten Stæhr: Det mest imponerende ved bøkene er deres spennvidde. Leseren blir tatt fra helt grunnleggende økonomi til relativt avanserte problemstillinger. Teorier blir gjennomgått og straks anvendt til å analysere praktiske forhold. Studenter blir inspirert til på egen hånd å tenke over ulike problemstillinger ... Med bøkenes brede nedslagsfelt får studentene en glimrende innføring i de mange emneområder i sosialøkonomi. Bøkene er også velegnede for økonomer som i sitt arbeid har bruk for et lettlest oppslagsverk.

Til toppen