MAT FOR GLADE TARMER:

Sliten? Stressa? Problemer med magen?

Mange sliter med fordøyelsen. Og med en følelse av stress, uro. Kanskje du også blir lett syk? Da kan det hende du mangler prebiotika, som tarmen din er så avhengig av. Den nye boken


Forfatterne bak boka «Mat for glade tarmer» forteller deg hvordan du kan oppnå en friskere mage og bedre helse på kun 4 dager!

 

Tarmene dine inneholder nesten 2 kilo bakterier. 2 kilo! De utgjør et av kroppens største og viktigste organer – en tarmhjerne som er med på å styre humøret, immunforsvaret, forbrenningen og andre vitale funksjoner.

I tarmene foregår det en evig kamp mellom gode stammer av melkesyrebakterier som bifidobakterier og laktobasiller, som setter i gang nyttige prosesser, og skadelige bakterier som forsøker å bryte ned kroppen og forgifte den. Litt som Karius og Baktus, bare i tarmene. Ved å sikre en god balanse mellom de forskjellige bakteriestammene kan du få bedre helse og mer overskudd på en effektiv måte som hittil har vært undervurdert.

Gull for tarmene dine

Og det er forholdsvis enkelt: Du må bare sørge for å gi riktig mat til de sunne bakteriekoloniene. Det gjør du ved å spise mat med prebiotiske fibre – hver dag. Prebiotika er gull verdt for tarmene dine. Jordskokker, hvitløk, purre, løk og asparges er noen av de grønnsakene som har et særlig høyt innhold av prebiotika.

I dag forskes det intenst på tarmer, bakterier og prebiotika, og allerede nå har kunnskapen vår på dette området økt kraftig. Boken «Mat for glade tarmer» tar for seg prebiotika som har en særdeles positiv innvirkning på prestasjonene dine og på vekten, hjernen og helsen.

Du lærer å styre bakteriebalansen i tarmene med prebiotisk mat, og du får 42 grønne, lekre og tarmregulerende oppskrifter. Du får også en lynkur som på 4 dager gir deg en bedre tarmflora og økt vitalitet. Vi ønsker deg et godt og livslangt vennskap med tarmbakteriene dine.

 

Prebiotika er gull verdt for tarmene dine. Jordskokker, hvitløk, purre, løk og asparges er noen av de grønnsakene som har et særlig høyt innhold av prebiotika.

Lett tilgjengelige matvarer

Prebiotika er næringsstoffer som de gode tarmbakteriene lever av, og som gir dem grobunn for å øke i antall. I boken «Mat for glade tarmer» har vi fokusert på lett tilgjengelige matvarer som enkelt lar seg innarbeide i hverdagskosten din – uansett hva du pleier å spise.

Jo mer mat med prebiotiske næringsstoffer de gode bakteriene får, desto mer deler de seg, slik at balansen mellom de gode og de dårlige bakteriene blir bedre. Tarmene blir gladere, og enda gladere blir du, for da skjer det mye bra i alle de forskjellige systemene i kroppen.

Samtidig ser det ut til at prebiotika virker regulerende på de helseskadelige bakteriene, slik at de utretter mindre skade. Man kan si at slimhinnene og den rike bakteriefloraen i tarmen utgjør en hjerne nummer 2, som egentlig styrer like mye som hjerne nummer 1.

De to hjernene samarbeider om å regulere immunforsvaret, humøret, forbrenningen og det fysiske og psykiske overskuddet ditt.

 

Bilde av boka Mat for glade tarmer

Få flere gode bakterier på ett døgn

Er bakteriefloraen i ubalanse, merker du raskt de positive virkningene når du begynner å spise mat med høyt innhold av prebiotika. Og det er stor sannsynlighet for at tarmfloraen er ute av balanse hvis du for eksempel i lengre tid har spist lite grønnsaker.

Prebiotika fungerer fint mot overraskende mange helseproblemer og livsstilssykdommer. Mange får i seg altfor lite prebiotisk mat og kan forbedre helsen betraktelig ved bare å endre litt på kostholdet. Det går faktisk bare et døgn før antallet gode bakterier har økt.

Vi anbefaler 5 gram om dagen den første uken, og deretter 4-dagerskuren med en skyhøy dose, slik at de prebiotiske egenskapene virkelig får orden på balansen i tarmene dine. Til å begynne med er det også lurt å ta et tilskudd av melkesyrebakterier.
 

Prebiotika fungerer fint mot overraskende mange helseproblemer og livsstilssykdommer.


Tegn på ubalanse i tarmene

Hvordan kan du vite om du har behov for prebiotika? Kjenner du deg igjen i en eller flere av beskrivelsene nedenfor, vil du høyst sannsynlig ha utbytte av prebiotisk mat.

1. Manglende energi

Hvis du mangler overskudd, er det et tegn på at kroppen din ikke får de næringsstoffene den trenger. Prebiotika optimaliserer tarmfunksjonen, slik at næringsstoffene kan passere fra tarmene inn i blodbanen. På den måten gjenvinner du kreftene dine.

2. Stress og uro

Melkesyrebakterier i tarmene demper stress i kroppen ved å påvirke enkelte reseptorer i hjernen. Prebiotika motvirker stress ved å øke bestanden av melkesyrebakterier.

3. Trøbbel med fordøyelsen

Har du treg fordøyelse, luft i magen, diaré eller irritabel tykktarm, kan prebiotisk mat bidra til å balansere tarmsystemet. Prebiotika stimulerer de bakteriene som skaper balanse, flyt og ro i fordøyelsen.

4. Svakt immunsystem

Er du forkjølet eller nede for telling på grunn av et virus, kan du styrke immunforsvaret med prebiotika. Immunforsvaret er avhengig av god bakteriebalanse i tarmsystemet, og det får du ved å spise prebiotisk mat.

5. Hudproblemer

Hvis du sliter med tørr hud, eksem, kløe, akne eller psoriasis, kan det skyldes dårlig fordøyelse og ubalanse i tarmbakteriene. Prebiotika skaper ro og balanse i huden ved å normalisere tarmfloraen.

6. Dårlig humør

Er du ofte stresset, irritabel eller deprimert, kan det være fordi bakteriefloraen din er for svak, slik at humøret ditt påvirkes via nervesystemet. Prebiotika bedrer humøret ved å regulere tarmfloraen og signalene fra tarmslimhinnen til hjernen.

7. Astma og allergi

Allergi henger ofte sammen med svekkede eller utette tarmer. En god bakterieflora reparerer tarmen og motvirker derfor også astma.

8. Candidasopp

Sliter du med candida eller en annen soppinfeksjon, henger det sannsynligvis sammen med at du har altfor høy vekst av sykdomsfremkallende bakterier i tarmene. Her kan prebiotika hjelpe ved å styrke de regulerende og helsefremmende bakteriene.

9. Antibiotikakurer

Har du gått på antibiotika en eller flere ganger, er tarmfloraen din sannsynligvis ute av balanse. Prebiotika utvikler en ny generasjon gunstige bakterier og gjenoppretter balansen i tarmene.

10. Forgiftning

Etter en salmonellaforgiftning eller matforgiftning kan prebiotika gjenskape balansen i det viktige tarmsystemet.

Les mer og kjøp boka på Bestselgerklubben.no

 

Av: Søren Lange og Mette Bender

Mette Bender er vitenskapsjournalist og har sammen med ernæringsrådgiver og kokk Søren Lange utgitt flere bøker om helse og mat i Danmark, blant annet bestselgeren «Det helbredende køkken».

«Mat for glade tarmer» er deres første bok på norsk.